tisdag 4 mars 2014

Semeltisdagen

Ingen kan ju rimligt vis tycka att ordet "fettisdag" låter mumsigt. Semeldagen klingar betydligt mysigare. Att äta onyttigt är liksom en sak, men man vill inte påminnas om det. Blodpudding är ett annat ord som gjort att jag aldrig, inte ens när jag åt kött, ville smaka. I sorgens tecken, eftersom mormor och morfar åkt hem idag, bestämde vi oss för att baka semlor. Kanske lite lite nyttigare än köpvarianten? Fast, har man en fylld plåt, äter man kanske fler än en, och kalorierna går i taket allafall? Äsch!

Efter lite googlande beslöt jag mig för Arlas saffranssemlor med kvarg. Jag och barnen bakade, och, resultatet blev riktigt saftiga gula skapelser med fin färg men bara en vag doft av saffran, men med en tydlig kardemummasmak. Mycket nöjda bagare!

1 kommentar: