torsdag 13 mars 2014

Så mycket

En blogg. Ett sätt att skriva och berätta om vardagen eller sina tankar och åsikter. Men, man får inte glömma offentligheten. Att plötsligt alla kan veta vad man tänker. 
Idag läste jag om fattigdom. En kvinna som ansåg att hon var fattig. Hade 3500kr kvar varje månad efter betalda räkningar. Inte mycket pengar, nej. Men som långtidsarbetslös, hur mycket är rimligt? Bör hon ha råd att åka på semester? Gröna Lund? Hon hade inte råd med vinterskor. Men, tänker jag, på loppis kan man fynda fina dojor på fel säsong för nån tjuga. Grönan har dagar man kan komma in gratis. Finlandsbåtresa kan vli jättebilligt om man har med egen mat. Jag vet så lite om henne. Men blir provocerad. Hon har rätt till sina känslor, jag till mina.
Precis som att jag nästan exploderade på en föreläsning idag. Alla ojade sig över den hemska svarta dockan i Kalle Ankas jul. Tyckte det var bra att den var borta. Men hallå! Titta på genus i samma program. Kommer på tre kvinnliga våp. Askungen, Lady, och Robin Hoods brud. Männen är i sin tur skojiga eller hjältar. Vad ger det för bild? Varför blir ingen hysterisk över det? Förutom jag då.
Mina barn är ändå färgade. Liksom jag. P kommer i rosaturkost. E i blåttrött. Idag glömde jag förresten dem nästan på dagis. Hade en lång intensiv dag, och kom på 16.45 att de skulle hämtas. Racerfart till dagis. De var sist. Ville ändå stanna kvar och leka mer på gården där. Så skönt att de trivs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar