söndag 23 februari 2014

Varför gillar inte blommorna biltvätt?

Idag tänkte vi ta det lugnt. Det gick sådär.

Först slöade vi faktiskt. Ulf postade lite paket och sen drog vi alla till återvinningen för att slänga gammalt skräp. Splatsch, och bilen blev prickig av smutsig lera. Sådär kul.

Solen sken och det var 10 plus, så vi fortsatte med att ta en tur och skogspromenad till äventyrslekplatsen. Vi fikade, och sen kom, av en slump fam Flordals dit. Så vi stannade extra länge och umgicks med dem.

Efter ett bra tag åkte vidare till Fullersta gård. Där hade vi lekdate med Cammi, Betty och Dexter. Inne på gården myste vi med varm soppfika,helt underbar, och avslutade med lek ute i båtparken. 

Efter en evighet av huttrande, eftersom vi vuxna klätt oss för dåligt, solen sken ju, tog vi oss till närmaste mack för biltvätt. Första eller kanske andra gången för bilen med maskintvätt. Vi brukar tvätta för hand, men återvinningslera kändes lebbigt. Det var flera bilar framför och jag peppade barnen. Första gången för dem att få vara med i. Förklarade att det var som en stor tvättmaskin men för bilar, och att vi alla skulle få sitta inne i bilen, jättekul, tyckte jag.
Vi körde in, bilen tvättades, och vi körde ut. Edward var nöjd, Poppy grymt besviken. "Varför hängde vi inte upp och ned, varför sa du att det skulle vara kul?", undrade hon. Det visade sig att hon trodde att vi skulle snurra runt med bilen som en liten vante i en stor tvättmaskin.
"Vissa barn tycker det är kul ändå", försökte jag. Poppy var skeptisk, "vem, vemdå", tjatade hon. "Äää, Dexter", sa jag eftersom vi just lekt med honom. 
"Men mamma, varför tycker blommor det är kul, varför varför?". Varken Ulf eller jag förstod hennes tjat om blommor och hennes udda koppling. Till det kom fram att hon inte hade hört "Dexter", utan "växter", och hon nog tyckte jag var galen. För hur kunde jag på allvar mena att växter, typ blommor, uppskattade att sitta stilla med bälte i en bil som blir blöt?

2 kommentarer: