söndag 1 augusti 2021

Gotland vid dåligt väder

 En vanlig frågar vad man gör på Ön om vädret är tråkigt. Jag trodde vi skulle få 18-20c med småregn så jag googlade mig sönder o samman efter lämpliga aktiviteter. Nu fick vi ju strålande sol, men här bjuder jag på mina tips!

1. Lummelunda

Lummelunda har Sveriges största grottstystem. Precis som alla grottor upptäcktes dem av en bunt grabbar. Så är det alltid. Jag har varit i grottor världen över o det är alltid en 14-åring mexikan, 12-årig fransk pojke med hund, 11-åringar med get osv. Aldrig 40-åriga damer. Dessa grottor är roliga o fina. Minns besöket som ok, trots att det var några år sen. Men eftersom jag nu sett de mest spektakulära varianter i Gibraltar, Frankrike, Mexico, Polen, Mallis, så är dessa inte såååå imponerande i sig, roligare om man inte är en väldigt bevandrad grottperson. Tänker jag. Läste om att äldre barn o vuxna kan få prova att krypa i de trängre systemen. Det tror jag är kul!

Vid grottorna finns en bra grillrestaurang o fin miljö. Vi åt och var nöjda. Även om de glömde bort vår beställning och fick gratis dessförinnan o vin som kompensation:) 




2. Etelhems krukmakeri

Mina barn gillar att skapa. Själv är jag inte ett fan av keramik, alls, eller att köpa skålar för 3000kr skapad av okänd konstnär. Men barnen gillar det. Etelhem säljer keramik o för 200kr kan man få dreja i 1h. Barnen hade kul o tog med sig lite vinda tummade skålar hem. Någon riktigt fin! Servicen var so so o de fick lära sig själva undantaget en kort info på youtube. Men ändå, kul aktivitet! Vi kom lite sent och fick platser i solen. Tur att jag har roliga barn, för egen var inte platserna ok en så varm dag. Men de var nöjda. Även för vuxna är detta en ok aktivitet. De flesta var vuxna där. 
Ät inte där! Salladen för 130kr var trist. Torra billiga burkmats, vit ost som nog inte var feta…kändes trist och att Ica Maxi har roligare kylda sallader. Åk till Ljugaren och ät på Bruna dörren.Potatisfokus, coolt häng och gott! Nära och jättebra i jämförelse!


3. Gotlands djurparker
Det finns flera små o större med djur man kan kika på. En heter Gotlands djurpark en BoM gård. Finns nog fler…Djuren är mest svenska, någon park vi åkte förbi hade kamel o kamelridning. Inget för oss men kanske nån annan.

4. Klättra bland raukar
Alltså dessa raukar! De finns överallt på ön. Man kan klättra på dem, runt dem, hoppa i vattnet mellan…fiska små fångade fiskar o räkor som fastnat. Vackert, roligt. Det finns så många! Leta fossiler. Hur många snor fossiler? På vissa ställen får man plocka som ett minne, andra inte. Kolla upp! Finns ofta bra skyltar.









5. Loppisar 
Eller nej. Jag älskar loppisar men de flesta vi gick in i var typen ”jag har ett stall jag inte använder och sätter upp en skylt o säljer mina noppriga träningstights och farmors inrökta hötorgskonst”. Men de är överallt. Kanske finns någon goding. Spana in antikaffärer istället. Om du nu inte behöver en naggad porslinstomte från Åhléns.

6. 
Sen finns det massor vi inte gjorde…
Gamla kalkbrott- Kan man gå guidade turer i
Liten gammal järnväg med ångtåg kan man åka i Dalhem
Paddla-finns flera uthyrare
Dyka- absolut
Fika med grannen. I juli är hela Sverige där. Minst två från din bekantskapskrets 

7. 
Fornminnen och div ruiner finns precis överallt. Överallt! Inte bara Visby, många är dessutom riktigt gamla. Gamla kloster och kyrkor, gravar o boningshus…vissa är mitt i skogen andra har söta butiker runt om. Bara kör o stoppa! På östra sidan ligger de lika tätt som elscootrar på söder…




8. Visby

Ja! Ät, vandra o shoppa! Under tak o utan:) Men Visby blir ett eget inlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar