måndag 30 juni 2014

Jag hatar diabetes

Vissa dagar är min sjukdom värre än andra. I natt var jag riktigt förbannad på min diabetes.

Började med att jag åt surdegsbröd med min hemkokade sylt. Faktiskt med mindre socker än rekomenderat, men ändå, mycket socker. Tog antagligen för mycket insulin. 10 enheter. Nattade barnen, la mig i badet.

När jag är varm blir jag ofta låg. Och när jag blir låg blir jag "off". Så där låg jag bra länge. När jag hade somnat och vaknat i badet några gånger släpade jag iväg mig till sängen.

Låg där och snurrade och trodde jag var hög!, dvs. att jag hade högt blodsocker. Funderade på hur skadligt det är att sova några nätter med högt socker, kunde brödet och sylten fått upp mig till hemska 18-20? Men  tillslut när jag kände hur hjärtat hoppade i högvarv gick jag upp och mätte mig. 2,8. Det var...inte bra. Alls.

Vilken jäkla tur att jag tog mig upp ur sängen. Ulf var ju inte hemma i natt, och att hamna i koma med två små barn hemma är inte något jag vill uppleva. Vad skulle barnen göra? Gå till grannarna mitt i natten? Knappast. Om de ens vaknade...

Var proppmätt, och satt en stund i köket och surade över att jag var tvungen att äta något. När jag är låg är jag seg, så jag satt där och svor över att jag inte ville äta, även om jag borde. Tog en tesked honung, och åt tillslut några skedar sylt och två glas mjölk.

La mig och somnade direkt. Hade ändå sinnesnärvaro att ställa väckarklockan på 01..30 (min värta tid på dygnet vad gäller lågt sockeroch pendlingar). Kollade mig när klockan ringde, och låg på trygga 4,9. Puh! Kund esova natten ut sen.

När jag stressade till jobbet glömde jag mätgrejerna hemma, rotade ändå i väskan i bilen och alla jäkla nålar och sprutor flög ut ur väskan. Använda och nya. GAAA!

Om nån ens kommer på idén att meddela mig om att jag borde hålla bättre koll på nålarna, varsegod prova att resten av livet spruta dig 5 gånger per dag, och ha full koll på allt. Fundera på hur ofta du lägger nycklarna fel liksom. Även om du vet hu rviktiga de är.

Ville bara beklaga mig lite. För nu väntar tre nätter till. Då jag kommer lägga mig omotiverat högt för att slippa oroa mig på natten. Eller så är det kanske motiverat?

Jag vill ha en diabeteshund.

Mina pennor

2 kommentarer:

  1. Åh vad jag känner igen mig! Jag har precis haft en helvetesnatt. Mitt blodsocker droppade ftån 9 till 2,1 på bara någon timma. Från klockan 02 inatt har det legat mellan 2-3 nu vid kl 13 så har det äntligen stigit till 5. Snart kanske jag får ta insulin. Har en cgm mätare som visar hur mitt blodsocker ligger till. Stort hjälpmedel

    Kommer följa din blogg :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackars oss! En sån mätare skulle sitta fint. Har funderat ett tag, men det känns lite jobbigt att alltid ha den på mig. Funkar det bra för dig?

      Radera