lördag 28 juni 2014

Farmors jordgubbssylt

Farmor hade alltid hemkokad jordgubbssylt i skafferiet. Sommar som vinter. Och den var så väldigt väldigt god. På hembakade frukostbullar med valömofrö, och ett rikligt laget smör som grund. Oh...

Eftersom jag lider av en störning, och aldrig kan sluta plocka bär, blev det väldigt många gubbar idag. Två barn som dessutom ville imponera på varandra och tävlade i vem som plockade flest, hjälpte till, jag ser potential!

Och då, när frysen var full och magarna proppade kom jag på att sylta. Fram med    farmors recept och nu väntar jag med spänning på att sylten ska kallna och mina barndoms smaker återfinner sig.

Farmors sylt:
3 liter rensade, skivade, tvättade jordgubbar. Koka i 10 min.
Häll i lite vaniljsocker (jag körde koncentrat från Mexiko). Häll i lite citronsaft (jag körde på en halv lime samt river skal från en halva). Häll i 5dl syltsocker. Koka i 10 min.
Ta bort så mycket skum du bara kan.
Häll i rena burkar. Förvara mörkt o svalt.

2 kommentarer: