fredag 18 oktober 2013

Fotografering på dagis


Igår kom gruppfotografierna från fsk. Under föräldramötet som vi hade för någon vecka sedan var debatten huruvida man fick fota eller inte vid diverse uppträdande aktiv. Jag blev nyfiken vad som eg gäller, och skickade frågan vidare till Skolverket och kommunjuristen. Först syns min frågeställning, sedan svaren.

"Hej!

 På vår förskola råder fotograferingsförbud. Inte ens får vi ta bilder på våra egna barn i ex luciatåg. Detta har rektor bestämt, förskolan heter x.

Jag vill veta vilka lagar och regler som ger tyngd i detta beslut. Kan rektor förbjuda mig att ta kort som inte är kränkande och inte ska publiceras eller visa identitet i form av namn på barnen på bilden? Jag vill ha domslut, lagar eller annan juridisk hänvisning.

Med vänlig hälsning,/H"


Dessa svar fick jag.

Från Skolverket:
Jag har tagit emot din fråga angående fotografering i förskolan.
 

Fotografering är inte specifikt reglerat i skolans författningar och frågor om detta kan ställas till Datainspektionen.  

Länk till Datainspektionen:http://www.datainspektionen.se/


Om du har ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till oss på Skolverkets upplysningstjänst på 08 - 52733200.

Med vänlig hälsning

Upplysningstjänsten vid Skolverket
Hanna Lundberg
 



Och detta från kommunen.

Hej Helene

När det gäller fotografering i förskoleverksamhet har Huddinge en policy som bygger på offentlighet och sekretesslagens bestämmelser 22 kap 1§ och 23 kap 1§ som behandlar sekretess i förskola. I förskolans barngrupper kan det finnas barn som har skyddat personuppgifter, där även bilder ingår. Foton där personer kan identifieras betraktas som personuppgifter även om inga namn nämns.

Vad ni kan göra är att kontakta förskolechef när det är dags för Lucia och ge detta förslag; att efter Luciatåget fotografera endast ert/era egna barn där inga andra barn finns med på bilden.

 

Hälsningar

 

Christina Castefjord

 

Biträdande verksamhetschef för förskolan

HUDDINGE KOMMUN

Barn- och utbildningsförvaltningen

141 85 Huddinge

Christina.castefjord@huddinge.se

Telefon: 08 53536061

Mobil: 0709 750652

 

 Slutsats.

Tja. Inte förbjudetförbjudet, men jag ids inte gå vidare med detta. Ganska vaga argument från kommunen. Hänvisar till lagar, som är nära, men inte mitt i prick. Men gruppbilderna som blev hemskickade, kan nyfikna beskåda här. 

Eddies kort blev suddigt. Inga proffsfotografer direkt som tar dessa bilder. Men visst är han fin! Observera att inte ett endaste barn ler på bilden. Hur lyckas man skrämma så många småttingar på samma gång? 


Poppy ser posh ut! Nice! Tack moster och mormor för hennes outfit!

1 kommentar: