onsdag 16 november 2011

"Nej ut tomten"

Efter pyssel i dagar två var Öppnis stängt idag. Men när vi kom hem från dagis var Poppy inställd på att gå dit. Så fort jag kört in vagnen genom dörren här hemma sa hon "nej gå ut". Jag tyckte det lät bra. Solen sken och klockan var bara två. Men väl ute pekade hon bestämt på bilen. "Ut" kommenderade hon. Jag förklarade att vi redan var ute. Då sa hon "nej ut bilen tomten". Och moderlig och pysselgalen som jag är förstod jag att hon ville till Öppnis och tillverka tomtar till nära o kära. När jag frågade bekräftade hon "ut ut bilen tomten sjunga".

Imorgon ska vi tillbaka. Och på fredag. Jag försökte trösta henne med detta faktum. Efter en termin av Tema Tid verkade Poppy inte förstå ett dyft av vad jag sa och fortsatte tjata och gråta om att hon ville t iväg. Men måla tomtar tog bara två dagar att lära sig. Slutsatser?





Resultatet efter två dagars slit blev en tomte och en lucia. Poppy kunde inte riktigt bestämma sig för vem som skulle få kreationerna. Pappa eller mormor. När Ulf kom hem efter jobbet skyndade hon fram med påsen som de medhavda pysslet låg i, och placerade sig själv och Ulf på var sin stol, stirrande på tomten och lucian som hon stolt satte mitt på bordet framför för att beskådas.

Men idag har hon pekat på dem flera gånger och sagt "mormor mormor". Och när Eddi eockså ville titta lite på dem skriker hon "Nej Eddie, Poppys!!!" (Jodå, genitiv är hon mycket bra på, i synnerhet efter sitt eget namn). Tyvärr har tomten redan börjat tappa skägget efter allt omhändertagande efter hemkomsten. Tur att vi snart ska göra fler och att det bara är november!




Paus och pannkakabak.






Viktigt att få bästa djuret att sjunga om på sångstunden.




Uusing BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar