tisdag 27 juli 2010

Snok

Idag skulle vi ha en mysig lugn dag. Sola i trädgården, kolla in någon loppis, leka med Poppy, dricka massa gott kaffe...

Det började bra ute med kaffe, filt, glad Poppy och fint väder. Men så såg jag en orm, eller förmodligen en snok, vita öron, 1 meter bort på vår lilla stenklippa. Blev panikslagen och nu vågra jag mig inte ut på baksidan. Satans kreatur!

Vad göra? Funderar på att jordlägga den lilla klippan( inte den stora, där de kanske också bor...), så att ormarna inte trivs så nära vår favoritgräsplats. För finns snok, finns med stor sannolikhet huggorm har jag just läst mig till. (Bilden är från Aftonbladet, Ulf försökte, men hann inte fota.)



Igår var vi och besökte Betty. Betty, liksom farmor, tipsade om att äta hel mat så sen igår har Poppy helt på egen maskin käkat två hela ägg!

10 kommentarer:

  1. Oj, kära nån då, det verkar ju lite småobehagligt! Men huggormar trodde jag var väldigt sällsynta, de är ju friddlysta, eller ...? Klart även snokar är väl nåt som man helst inte vill ha kring benen, även om de inte gör nån skada.

    Heja på, våran Poppy, visste väl att du fixar att äta själv!

    Kram på er alla tre!

    SvaraRadera
  2. Öron? :) Men vita eller gula prickar på sidan av skallen är ett bra tecken på att det är en snok och inte en huggorm. Sen saknar snoken sicksack-mönstret på ryggen, men det gör tyvärr huggormar ibland med :)

    Och ja, huggormar (och snokar) är fridlysta, men man får avlägsna dem från sin tomt om de är på den. Kan ju vara lämpligt att göra, inte så roligt att ha dem vid poppan! Dock ska man helst flytta ormen någon kilometer bort för att bli av med den.

    Se till att hålla gräset kort och ta bort eventuella ris-/lövhögar/stenrösen som finns på / runt tomten. Stampa i marken när ni rör er ute. Om det finns mysiga ställen att krypa in på i husgrunden eller i stenmurar, täta där.

    Jag är uppväxt med massvis av huggorm runt mig (gott om dem ute i stugan), i princip kan man säga att om det är soligt så är de lata och väldigt oskygga men de gör heller inte något så länge man inte typ kliver på dem (de kanske inte gillar att bli klappade heller). Snokar är mycket skyggare, fanns massa vid mormor och morfars stuga och de enda gångerna man fick de se dem på nära håll var när de simmade i vattnet. Snokar borde nog inte bli allt för störande tror jag :)

    När vi var små tog pappa hand om huggormarna (på diverse olika sätt) men när vi blev äldre så lät vi dem vara även om de låg och solade alldeles vid stugan.

    SvaraRadera
  3. Åh, Stefan, tack för alla råd! Själv har jag ormfobi och ser ofta kvistar som jag tror är ormar, så du kan ju gissa hur rädd jag blev när det faktiskt var en livs levande slingrande varelse.

    Vi har en stoor komposthöp nedanför tomten. Som inte kan avlägsnas. Men kanske köpa ett ton jord och slänga på ovanpå? Om det räcker...

    Tror varken jag eller Ulf skulle våga fånga upp en orm och transportera bort den. Och artbestämma är också svårt! Vi får bjuda hit er båda snart en solig dag så du får granska vilken sort slingereländet är.

    SvaraRadera
  4. Om den har ljusa prickar på huvudet är det definitivt en snok iaf. Det är bara om den inte har det, och heller inte har sicksack-randen på ryggen (ovanligt men kan förekomma), som det kan vara svårt att vara säker på om det är en snok eller en huggorm så vitt jag vet.

    Varför går det inte avlägsna komposthögen när det går bra att täcka över den med jord? :)

    Min erfarenhet med just huggormar som ligger och solar sig är att de skiter totalt i att man är även en meter från dem, men att snokar är rädda och kryper iväg om de upptäcker en människa. Men det kan nog variera från orm till orm.

    Försök bara att ta det lugnt så ska det nog gå bra alltihop. Kan tänka mig att en skyggare orm helt enkelt skulle sluta hänga på er tomt om ni ofta är där och stör :)

    SvaraRadera
  5. För övrigt så tror jag att det enda vettiga sättet, om man nu ska tycka att det finns ett sånt, att avlägsna en huggorm på egen hand är att ha en djup håv med långt skaft. Man vill inte vara nära den när man väl fångat den liksom :) Tror den kan bli lite frustrerad...

    SvaraRadera
  6. Alternativt lyfta den i svansen, men det skulle jag nog inte våga :)

    SvaraRadera
  7. Jag såg den idag igen( som du vet) och lyckades fota den elakartade snoken. Bild lägger vi upp imorgon, fast i Ulfs kamera och sladden för överföring är på villovägar.

    Efter fotograferandet sprutade jag vatten på den. Och runt omkring. Länge. Vet inte om det hjälper till något men kanske ogillar den platsen lite nu i alla fall.

    Och ang förflyttning av kompost, så är det en 10meter hög och 15 m lång kompost som består av vårt och grannarnas trädgårdsavfall. Det är eg den hemska sluttningen som vi byggde staket för som är "komposten", alltså en rejäl sträcka, ingen "komposthög". Vi lät grannarna slänga massa större avfall där för att göra sluttningen mindre sluttande. Trodde det var smart, att det skulle kunna fyllas på och någon gång bli jord. Nu ser jag det som min minst genomtänkta id´e, har byggt ett alldeles förträffligt ormnäste.

    SvaraRadera
  8. Snokar håller ju egentligen främst till vid vatten och gillar att simma, så vatten kanske inte är så avskräckande :)

    Och ja, det är nog ett bra ormnäste :) Är nog bara att röja bort (och köra till tippen) eller täcka igen (krävs nog MYCKET jordmassa) ifall man vill se till att ormar inte håller till just där iaf. Nu är det ju inte säkert att de gör det, men det är troligt.

    SvaraRadera
  9. Låt ni komposten ligga där den ligger, en stackars liten snok gör inget ormnäste. Tror faktiskt att det var en stackars förvirrad en som kommit lite på avvägar, och som noga aktar sej för att upprepa det. Har ni hört av grannarna om det brukar kräla runt en massa ormar i omgivningarna stup i ett? Ni hade väl antagligen hört vid det här laget om det varit ett problem. Och tänkt på att de håller möss och annat RIKTIGT OTÄKT otyg borta. Ormar lär visst dessutom vara väldigt trevliga, om man lär känna dem lite bättre. Inte för att jag skulle vilja ha nån direkt på mej, men tror inte ni behöver röja runt bland bråtet nere i slänten.

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Så sant, så sant :)

    Snokar är snälla!
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Snok

    Fast jag vet inte om de äter möss... Men X dödar säkert mössen om snoken inte gör det.

    SvaraRadera