måndag 12 augusti 2013

Läggning

Det är ganska intressant att läggning av två småttingar tar en halv arbetsdag.

Vi börjar varva ner runt 18.45, efter middagen. Det innebär att vi försöker, försöker, inte lyckas med, att få dem att slappna av. Ulf är mer ihärdig än jag, som ofta har fullt av måsten och projekt jag vill göra.
När barnen fortfarande är spralliga 19.30 släpas de ner till badet. Bråk och stön. Då de vet vad som komma skall liksom. Men, att bada är kul, tycker Eddie i alla fall. Poppy jobbar mest på att inte behöva tvätta håret.
Så, 20.15 har det badats klart. Tandborstning, hårtorkning, blöjpåsättning, och klockan är 20.30. 
Tid för saga. Eller snarare sagor. Två var. Gärna tjocka med obegripligt mycket text. "Max potta" var tider det. Klockan är 21.00. Godnattsång. Plural. Poppy börjar berätta en egenpåhittad saga. Lång. Jättelång. Längre än "mamma Mu gungar". Klockan är 21.30. Jag somnar nästan. Då börjar de tu gräla om vilka godnattsånger som ska sjungas. 

Runt 22.00 väcker Ulf mig, eller jag honom, för att fråga om vi ska dricka te.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar