lördag 7 juli 2012

Saltvatten

Tillslut kom värmen till Halmstad. Ingen såndär jättevärme, men så att man väljer kjol före jeans. Tur att vi äntligen fick några dagar då vi kunde plaska och bada i äkta havsvatten. Ena dagen var vi på Brottet, tempererade utomhuspooler med renat havsvatten. När jag var liten hängde vi där ganska ofta, sen blev det smutsigt och bråkigt i några år, men nu var det väldigt rent och fint. Ungarna var lite tveksamma till det hela,i synnerhet Eddie,  men jag fick simma några hundra meter själv, underbart!


Sen bar det av till Laxvik igen, den här gången bara barnen och jag. Jag doppade mig, snabbt, två gånger. Poppy badade till magen, Eddie badade nästan alla tår. Men 17,5 grader är faktiskt ganska kallt, speciellt efter Thailand där vattnet var så varmt så det inte svalkade. Och nu vet jag av erfarenhet att köra en dubbelvagn med packning och barn genom sanddynorna är värre än tortyrredskapen på Sats.


Vi har också provat vattenspridaren, och en klassiker i fam Singer, åka skottkärra. Poppy ser lite skrämd ut på skottkärrebilden, så var inte fallet, hon fnittrade mest hela tiden.
 


Vi har gjort ett nytt besök på bondgården, den här gången för att träffa moster Anna i 30 minuter när hon var på genomresa, och så har vi pussat och kramat mormor och morfar en massa. Nu är det väldigt viktig för de båda att de får precis samma behandling. Eddie blir riktigt ledsen om någon går iväg med Poppy och inte han får gå med. Poppy i sin tur pratar babyspråk som Eddie för att få uppmärksamhet och samma beröm som han får för de ord han säger. Och visst är det lika. Eddie väger 0,5 kg mer än poppy, fast hon är 5 cm längre. Han väger nästan 12, hon 11.5kg. Hon är 89cm, han 84cm. Och riktigt många tror att de är tvillingar.

 Eddies verbala förmåga bara växer i takt med att han vill busa. Att säga"bajs" för att få igång Poppy är jättekul. Han pratar med i tv-serien Dora, och säger "karta" och "öppna" vid behov. Han har även sagt några tvåordsmeningar som "äta gott", "mamma kom" och "apa äta". Poppy pratar non-stop. När hon inte suger på nappen, vilket hon gör lite för ofta. Under de tre veckor som är kvar av min semester ska hon bli blöjfri och nappfri hoppas jag.


Och efter att jag fått paket och jordgubbstårta på min födelsedag, nu är vi i Huddinge igen! Hemresan gick finfint, hittade både blåbär och gula kantareller!

1 kommentar:

  1. Grattis på födelsedagen! Svea o jag var på en oskyldig skogsvägspromenad då vi blev totalt överfallna av kantareller. Svea 2 år hjälpte till så gott hon kunde. Tur vi hade kärrans underrede att plocka i. Sedan blev det kantarellomelett för hela familjen, gott! Kram Soile

    SvaraRadera