måndag 8 december 2014

Lussebullar

Poppy har väntat otåligt på dagens aktivitet. Att baka lussebullar. Jag säger lussekatter. Då rättar hon mig gång på gång. "Men mamaaaa, det heter faktiskt lussebullar".

Barnen var med i alla steg. Från jästsmulning, till hopblandning, om det jäst klart genom att peta i degen med fingret, baka ut bullarna, vara förtvivlad för att russinen är oköpta/slut, pensla med ägg, passa ugnen.

Barnen har gjort dessa helt självs med bara lite hjälp. Stolt!!!!

Och mitt nya knep. Sockerlag!
1dl vatten, 1dl socker, kardemumma, vanilj och extra saffran. Kokas samman och penslas över de nybakade bullarna. In i ugnen igen i 1 min. Då skapas en underbar lite hård sockerskårpa. Mums!

1 kommentar:

  1. De ser finare ut än mina grisar. Ska prova med sockerlagen nästa gång! Kram Soile

    SvaraRadera